fredag 3 januari 2014

Årskrönika 2013

har under mina två, nästan 3 år som frånvarande bloggare, fortsatt att läsa bloggar, vet inte riktigt varför jag inte kommit mig för att kommentera, men så har det i alla fall inte blivit, och naturligtvis är alla nyårskrönikor mycket intressant läsning. delger därför årets begivenheter i den grå villan 2013...

jan-mars
jag började året trött, väldigt trött, men relativt välmående efter en tids illamående under andra graviditeten. vi tog det mest lugnt, jobbade på och tittade på den ena tv-serien efter den andra, just då var det säsong 1 av Homeland som gällde. fick inga särskilda cravings vilket nästan var en besvikelse jämfört med två år tidigare, då jag var fullständigt besatt av piggelin och önos jordgubbssaft.

april-juni
vi fick en trädgård, eller fick och fick, men vi såg till att det blev en trädgård. stora gula maskiner, en mycket fascinerad stor grabb, ett sandlådesbygge och plantering av diverse grenar vi fått norpa på en granntomt i hopp om att få en blomstrande häck framöver. jag bjöd på mycket kaffe och många bullar.

juli-september
i väntan på att bli av med magen för andra gången, så hängde vi på altanen, åt tophat och drack frappe i värmen, jag lärde mig vitsen med en iPhone, läste sagor i skuggan, blev med husvagn och inredde ett rum med giraffer, en grön säng och glada färger, lilla grabben föddes en tidig lördag och vi kom hem och var fyra i familjen. när jag fyllde år fick jag ett glasstillbehör till min lila kitchenaid och det är välanvänt...i september gjorde vi vår årliga släkttur till Helsingborg, parkerade nyförvärvet till husvagn på Råå Vallar och ägnade dagarna 4 åt havsbad, strosande i Helsingör, fisketur för somliga på sundet och många skratt efter kvällarnas grillmiddagar.

oktober-december
jag började jobba litegrann och vi kämpade på med att få ihop ett fungerande schema för veckan, vilket vi tyckte vi lyckades alldeles utmärkt med, vi har varit lediga fredag till söndag i snart ett halvår nu och det är helt underbart! jag som alltid får julfnatt, satte fram utebelysningen lagom till vintertiden, plockade fram ljusstaken i mitten av november, men där tröt inspirationen tills det var dags för lucia och vi satte in granen i förtid. lagom till våra gäster gått hem från den årliga tacomiddagen på annandag jul, fick vi kasta ut granen och jag lovar, det var mer barr på golvet inne än kvar i granen när den åkte ner i vårt gamla rostiga oljefat på tomten för att eldas upp... nyåret firade vi hemma med att gå igenom flera års kort och plocka fram ett antal att förstora, vi hann till slutet av 2009, sedan var det dags att ge sig ut på altanen för att beskåda alla fyrverkerier runtomkring. I handen blev det en mugg glühwein, på tyskt vis spetsad med amaretto. Skumpan står kvar i kylen och får komma fram en varmare dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar