söndag 27 mars 2011

lyxig men väldigt enkel blomkålssoppa


våren är på ingång och därefter sommaren med alla fina färska grönsaker. redan nu hittade jag dock i min matbutik väldigt fin ekologisk blomkål som frodats i Italien. min sambo är blomkålsfanatiker så vi gör denna soppa rätt ofta precis som vi rätt ofta fick den när jag bodde hemma hos mina föräldrar. receptet är superenkelt och soppan fungerar precis lika bra som en lättare lunch / kvällsmat eller som en förrätt på en fin middag.

svårt att säga hur många den här mängden räcker till, man kokar ju liksom per blomkålshuvud, men säg ca 10 förrättsskålar med soppa eller 6-8 luncher om man tar en macka till... :-)

800 g blomkål
1 l grönsaksbuljong
5 dl vispgrädde
salt & peppar
gräslök eller något annat trevligt att ha på

skölj och dela blomkålen i små buketter. koka upp buljongen och låt blomkålen koka mjuk, sisådär en kvart. mixa sedan soppan antingen i mixer eller med stavmixer (fungerar nog att passera genom en sil också om man har tålamod). späd med grädden och låt koka upp och sedan småkoka i 5 min. smaka av med salt & peppar. klart!


för

6 kommentarer:

  1. Ah, låter spännande. Kommer något av det upp på din blogg? Blev det någon omelett?

    SvaraRadera
  2. Alla grönsakssoppor är ju så goda. Och dessutom så enkelt att göra. Konstigt att den ens finns färdiga soppar att köpa.

    SvaraRadera
  3. :-) Man hinner inte allt man vill. Hoppas bastun gick att rädda! Snart ska sonen och jag ta en promenad till tomten för att titta på våra grävare. Spännande att se!

    SvaraRadera
  4. Gud så gott detta lät, jag måste testa detta recpet, älskar blomkål. Dock är purjolök & potatis soppa en av få soppor som jag faktist tycker om, men denna ska jag ge en chans!

    Låter ju super mysigt, vi ska som sagt till sthlm i påsk o då träffa hela familjen plus farmor o farfar. längtar som bara den inte träffat dem sedan december.

    Och stackare där, vissa dagar är bara tyngre än andra, nu är jag äntligen hemma och är på lite bättre humör!

    SvaraRadera
  5. Jag testade facktist en annan variant i helgen och den vart SUPERGOD bara för att du inspirerade mig, nästa gång ska jag testa detta recept:D

    sv: din sov teknik lät som en ide, kanske ska testa det:P

    SvaraRadera