söndag 27 februari 2011

annorlunda smörgåstårta - lättare än vad man tror...

det kändes alldeles vårigt eller nästan somrigt att ställa fram denna smörgåstårta på bordet i helgen... vid vissa tillfällen så är det liksom smörgåstårta som är grejen, men allvarligt så har jag inte mycket till övers för de allra flesta smörgåstårtor som går att köpa... visst kan det ibland vara gott, men det blir lätt väldigt mäktigt och alldeles för många konstiga saker inblandade. smakar mest som smörgåsbord i tårtform (vilket väl nästan är vad det är), men nja, faller inte mig i smaken...

så till helgens smörgåstårta så tänkte jag sommar! och då inte nödvändigt vis svensk sådan... :-)

såhär gjorde jag: ( tårtan räckte till 9 hungriga som lunch )

- köp bröd hos bageri, visst kan man baka själv, men att köpa bottnar eller landgångsbröd hos bagare som är färdigskuret är toppen! jag bad om bottnar beräknat till 10-12 personer.
- gör alla röror och lägg ihop bottnarna senast kvällen före och låt det dra. dekorera ett par timmar innan det är dags att äta.

- 1:a lagret består av
1 burk ajvar relish mild
1,5 burk kesella 10%
1 rensad grillad kyckling, finhackad

- 2:a lagret består av
2 burkar kikärtor, avrunna
1 krm spiskummin
salt
1 krm vitlökspulver, alt. lite färsk
3 msk olivolja
1 burk kesella 10%

- 3:e lagret består av
1 pkt fetaost
1,5 burk kesella 10%

- dekorationen består av
2 burkar kesella 10%
4 msk majonnäs
1 kruka romansallat
1 ask ärtskott
1 ask fina tomater, jag använder romantica
1 gul paprika, finhackad

helt klart mycket smidigare än vad man kan tro att göra egen smörgåstårta och det är ju bara att blanda hej vilt med smaker som brukar passa ihop... :-) och om man som jag är lite väl experimentell ibland, ja, då är det ju bara att göra sig en macka med alla röror innan man lägger ihop det, är det gott så är det bara att köra på :-) (helt klart något som jag gjorde angående denna tårta)

2 kommentarer:

  1. Det blev som en meze-tårta om man nu ska dra liknelsen till ett smörgåsbord :-) Låter god iaf!

    SvaraRadera