söndag 24 oktober 2010

scones med fullkornsdinkel























det här är inte sveriges vackraste bröd, men när jag väl skurit upp dessa bitar så försvann de så fort att inget fanns kvar att fotografera... och egentligen så är det väl också svårt att få en scones snygg med pålägg, det godaste är ju liksom smör, marmelad och ost och njäe, särskilt vackra blir mackorna inte...

scones får vi alltid minst en av mornarna när vi besöker helena och det är gudagott! men tro det eller ej, jag har aldrig gjort scones själv, så förra helgen var det premiär!

och när jag rotade runt i skafferiet efter ingredienserna, hittade jag en påse fullkornsdinkelmjöl som fick utgöra hälften av mjölmängden, med mycket gott resultat!

till en rejäl kaka som räcker till 2-3 personer:
2 dl vetemjöl
2 dl dinkelfullkornsmjöl
1 tsk råsocker
en nypa salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
2 dl mjölk

blanda de torra ingredienserna, nyp sedan smöret med fingrarna till en grynig massa. blanda sist i mjölken fort och lätt, här la jag till en nypa extra mjöl. ta den kladdiga degen med mjölade händer över direkt på bakplåtspappersklädd plåt. snitta önskat antal bitar med mjölad kniv eller degskrapa.

grädda i 250 C ca 12 min. bryt eller skär i bitar, ät och njut direkt, helst med smör, god marmelad och en mild ost.

4 kommentarer: