lördag 4 september 2010

varken boeuf eller bourgogne: lamm shiraz

























i vintras gjorde jag ett gäng olika varianter på klassiska boeuf bourgogne. och med tanke på att termometern på morron senaste veckan hållit sig kring 6 grader varmt, så blir man allt lite sugen på varm grytmat så i veckan var det dags igen för ett långkok.

men det är varken en bouef eller någon bourgogne i denna gryta. lamm shiraz låter inte lika klatschigt, fast det kan väl knappast boeuf bourgogne gjort heller, första gången någon nämnde det... :-)

till 8 portioner:
1,5 kg fint lammkött (jag använde stek), eller nötkött (jag brukar använda fransyska)
9 dl rött vin (jag använde merlot, men inte så noga, ta något smakrikt)
2 rödlökar
2 solo vitlökar
1 knippe morötter
2 msk torkad salvia
2 msk torkad rosmarin
2 msk torkad timjan
1 dl felix chilisås
1 msk soya
1 dl grädde
2 buljongtärningar grönsak
salt & peppar

putsa köttet och skär i fina små bitar. stek köttet i smör i en stekpanna och lägg över bitarna i en större stekgryta. stek sedan finhackad lök och morötter skurna i bitar och lägg över i stekgrytan. häll över alla övriga ingredienser, koka upp och låt sedan småkoka i minst 1,5 timme tills köttet är riktigt mört.

till grytan serverade vi potatismos. min sambo är en riktig fena på det. man hör ju ofta att man ska vispa moset för att få det riktigt fluffigt och så finns det allehanda olika potatisstötar för att mosa i början. min sambo gör moset genom att först mosa kokt potatis av mjölig sort, med en gaffel. sedan tillsätter han vartefter mjölk och en rejäl klick smör till rätt konsistens och vispar hela tiden bara med en gaffel... gott blir det! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar