söndag 5 september 2010

mandelkubb - klassiker med suspekt doft
























mandelkubb är en riktig klassiker för mig, jag har dock aldrig gjort dem själv och jag trodde konstigt nog att dessa kakor var komplicerade att göra. jag letade upp receptet i "sju sorters kakor" och hittar dem i sektionen " hastbröd", alltså riktigt snabba bakverk.

jag måste dock säga att jag är lite skeptisk till dem, i alla fall att äta för många eller för ofta ( vilket man väl borde vara gällande alla bakverk... :-)!) när jag tog ut dem ur ugnen, slog en doft av ammoniak emot mig (!). hmmm. läste på om ingredienser och det visar sig att så blir det av hjorthornssalt, det luktar ammoniak eftersom det bildas ammoniak när bakverk med hjorthornssalt i gräddas och det försvinner i princip när man tar ut dem ur ugnen, dock sticker det till i näsan. jag tyckte detta kändes riktigt fel, ammoniak liksom, är inte det giftigt?? men efter lite läsande så kan jag säga att det är det tydligen inte; om man blandar det med saltsyra så blir det salmiak...

och sedan är ju tydligen bittermandel giftigt... om man knaprar i sig en sisådär 60 stycken så trillar man av pinn. men utan bittermandel, ingen klassisk smak av mandelkubb. och tydligen ingen smak på marsipan heller... :-)

så trots detta så är det riktigt goda kakor och som sagt, man behöver ju inte äta för många eller för ofta... :-)

ca 20 st:
10-15 droppar bittermandelolja
100 g smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl gräddfil
5 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt
pärlsocker

blanda ihop smör och socker poröst, tillsätt resterande ingredienser och blanda ihop till en smet. klicka ut i bullformar eller direkt på bakplåtspapper, strö över pärlsocker och grädda i 200-225 C i 15 min.



1 kommentar:

  1. Jag tycker också om mandelkubb och har tänkt testa just det där receptet vid tillfälle. Vet att jag bakat någon annat med hjorthonssalt i och det stack också i näsan när de kom ut ur ugnen, inte alls så tilltalande. Men lukten försvann och resultatet blev gott.

    SvaraRadera