lördag 28 augusti 2010

hålkakor med kummin

























igår hade jag en eftersläntrande semesterdag. jag och sambon hade bara två veckors semester i somras så i stället blir det lite dagar här och där under augusti och september, underbart!

gårdagen spenderade jag i köket med bröd-och kakrecept runtom mig... :-)

det här receptet sitter tillsammans med många andra i min receptbok med urklipp från allehanda tidningar, broschyrer, reklamblad och så andras kopierade eller avskrivna recept. jag tror att detta var med i en sådan där liten receptfolder man hittade i mataffären för en sisådär 15 år sedan... :-) jag har bakat dem många gånger och det är ett riktigt trevligt vardagsbröd.

till 6 kakor:
50 g jäst
75 g smör
5,5 dl mjölk
3 msk mörk sirap
1 ägg
knappt 1 msk salt
drygt 1 tsk stött kummin
15 - 16 dl lantbrödsmjöl av fyra sädesslag

smula jästen. smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 C. rör i salt, sirap, ägg och kummin. blanda sedan i mjöl till en fast men ändå ganska kladdig deg. låt jäsa under bakduk i 1 timme. ta upp degen på mjölat bakbord, dela degen i 6 delar. forma till bullar, kavla ut dem ganska tunt, ungefär 2 cm tjocka. ta ut ett hål i mitten med något litet, t.ex. ett snapsglas.

nagga kakorna och låt jäsa under bakduk i 30 min innan du gräddar dem i 250 C ca 10 min.

de små "hålen" gräddar jag också, de brukar uppskattas av yngre frukostätare... :-)




4 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut, hålkakor är alltid gott

    SvaraRadera
  2. Nu är det här receptet bokmärkt! Låter låter som ett bröd helt i min smak, älskar kummin i bröd!

    Fin sida du har förresten, många bra recept!

    SvaraRadera