onsdag 11 augusti 2010

grönpepparkyckling

























igår kväll lagade jag grönpepparkyckling. när jag var liten hade mamma ett recept med ungefär samma ingredienser, men det hela skulle stå och dra över natt och även någon skvätt konjak tror jag ingick i receptet. nu var det ju dock vardag igår så jag gjorde snabbvarianten och utan konjak och med lite smalare såsalternativ.

för 2 pers:
2 kycklingfiléer
2 tsk hel grönpeppar
en skvätt soya
1/2 tsk dijonsenap (typ en matknivsudd)
1 dl mjölk
1 dl lättcremefraiche

skär kycklingen i små bitar och stek dem i olja eller smör. krydda med salt och låt få fin yta. smula sedan över grönpeppar (är man osäker på pepparn så ta bara lite mindre), häll över lite soya och späd med mjölk, creme fraiche och så en gnutta dijonsenap. låt koka ihop några minuter tills såsen "satt sig".

servera med grönsallad och kokt basmatiris.

1 kommentar:

  1. Grönpeppar! Det var länge sedan jag åt grönpeppar. Konstigt, jag vill minnas att just grönpepparsås var favoritsåsen för ett gäng år sedan. Tack för påminnelsen:-)

    SvaraRadera