lördag 21 augusti 2010

gräddig biffgryta med sambal oelek & soya
























det här är en variant på en av de första riktiga maträtterna jag lagade hemma hos mor o far. självklart hjälpte man väl ofta till men någon gång emellanåt ungefär när jag gick i mellanstadiet så sa jag att nu är det jag som lagar maten ikväll och första gången så blev det ungefär det här, det fanns ett recept i arla-köket som jag tyckte såg intressant ut. och nog var det det, detta är en paradrätt i vårt kök.

det fina är att det här är en rätt som är helt klart god och lyxig nog att servera som bjudrätt en lördag, men det går snabbt nog att fixa till en trött fredagskväll.

detta var vad vi gjorde igår, vi hade lördagsfint en fredagskväll, särskilt som vi korkade upp finvinet...

till 4 pers:
600 g lövbiff
5 dl grädde
2-3 msk soya
1 msk sambal oelek
salt & peppar
4 dl couscous
4 dl vatten
1 buljongtärning grönsak
2 gula paprikor
2 röda paprikor
1 rödlök
1 ask champinjoner
färsk timjan

koka upp vattnet med buljongtärning och slå på couscous. låt dra under lock tills couscousen svällt helt. använd en gaffel och en klick smör för att "fluffa" till couscousen.

smörstek champinjoner i mindre bitar.

stek paprikor och rödlök i mindre bitar lätt så att tuggmotståndet finns kvar.

strimla lövbiffen i mindre bitar och stek i smör tills det fått fin yta. slå på grädde, sambal oelek och soya och låt koka ihop.

blanda ihop couscous med paprikor, lök, champinjoner och lite hackad färsk timjan.

klart! :-)

finvinet inhandlades på vår toscanaresa för 3 år sedan.
























vi bilade ner till italien genom tyskland. vi hade i förväg bokat några nätter på albergo casalta och därifrån gjorde vi turer till olika mål, t.ex. Siena, Pisa, Monteriggioni och så staden med tolv torn som jag inte kommer ihåg vad den heter, och så gjorde vi en obligatorisk vingårdstour i Montalcino. På hotellet låg ett gäng broschyrer och så ett vackert blad på seriöst brevpapper som beskrev guidade turer på vingården casanova di neri och tjejen på hotellet bokade in oss.

väl där visade det sig att vi var de enda inbokade just den turen så jag och min sambo fick en privat visning av hela anläggningen. vilken fullträff! självklart köpte vi med oss det klassiska vinet Brunello di Montalcino och en av flaskorna kalasade vi på igår :-)

1 kommentar:

  1. Det där såg riktigt gott ut, minus riset förstås! Äter just nu LCHF... *ler*

    Kram Karin

    SvaraRadera