tisdag 17 augusti 2010

blondies med choklad och pistagenötter























det här är första gången jag ger mig på att göra blondies och som vanligt tycker jag att the more the merrier.... varför dessa innehåller, inte bara vit choklad, utan också mjölkchoklad och så pistagenötter så man får den läckra gröna färgen lite här och var.... :-)






















3,75 dl mjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör
2 dl farinsocker
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljarom
100 g hackad vit choklad
100 g hackad mjölkchoklad
1 påse rostade och saltade pistagenötter med skal (parrots)

börja med att skala nötterna och grovhacka dem.

rör smör, socker och farinsocker krämigt. tillsätt ägg och vaniljarom. blanda bakpulver och mjöl och tillsätt även detta.

rör ner chokladen och nötterna.

klä en rektangulär, avlång bakform med bakplåtspapper och fyll i smeten. (jag som inte äger någon lämplig form, tog i stället två brödformar och ja, ni ser ju själva på bilden att de då blir ganska fula, allihop ser ut som små skidbackar.... )

men goda! :-)

grädda i 200 C ca 30 min. låt svalna helt, helst i kylskåp, innan du skär dem i bitar.

4 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Tycker att det kåter som en brilliant idé att ha i mjölkchoklad och pistagenötter också!

    SvaraRadera
  2. Mäh! Vad gott med blondies! Och de där muffinsarna med kanel och björnbär låter ju toppen, de ska jag göra! På Ekudden växer det massor med björnbär!

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig hört talas om blondies, men det ser onekligen väldigt gott ut.

    SvaraRadera