fredag 9 juli 2010

lammfärsfyllda paprikor med fetatopping


















den där resan till kreta för ett par år sedan, gav mig fantastisk valuta för pengarna vad gäller matinspiration. vi var där över midsommar och det här är min variant av vad vi åt på midsommarafton det året.

till 3-4 personer:

6 paprikor i olika färger
1 pkt fetaost
2 dl creme fraiche
500 g lammfärs
1/2 pkt krossade tomater
ett litet knippe färsk timjan
ett litet knippe färsk rosmarin
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
en klick smör
2 port. ris kokt enl. anv. på förp.

finhacka lök och vitlök och stek i smör. tillsätt lammfärsen och bryn till fin yta. tilsätt krossade tomater, örter och hälften av creme fraichen. låt koka ihop. dra åt sidan och blanda ner riset.

skär av toppen på paprikorna och ta ur kärnhuset. ställ dem i en form där alla paprikor precis får plats. (lite olivolja i botten av formen är inte fel). fyll dem med lammfärsröran.


















mosa sedan fetaosten i resterande creme fraiche. toppa paprikorna med röran.

gratinera i ugn i ca 250 C i ca 15 min. dekorera med färsk timjan.

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott! Måste åka till Möllstorp Bistro och Deli köpa lite lammfärs så att jag också kan laga den här rätten!

    SvaraRadera
  2. Så gott! Jag gillar också lamm, men ibland är färsen för fet och smakar lite för mycket lamm tycker jag.

    SvaraRadera