måndag 26 juli 2010

färgglad bulgursallad























en variant på den här salladen serverades som vegetarisk huvudrätt på en krog jag jobbade på i kalmar en tid. jag tycker den passar bäst som tillbehör till kött.

till 4 pers:
3 dl bulgurgryn
3 dl vatten
en klick smör
8 små färska rödbetor
1 pkt fetaost
ett knippe färsk oregano

koka upp vatten tillsammans med lite salt. när det kokar, slå i bulgurgrynen och dra åt sidan. låt dra i minst 20 min. rör sedan runt lite smör.

sen ska man alltid vad jag förstått, koka rödbetor med skal och sedan skala och dela dem. jag gör precis tvärtom. jag skalar och delar dem i mindre bitar, sedan kokar jag dem med salt och smör i en gryta. möjligen att man förlorar lite smak, men det känns så mycket enklare än att söla med mjuka rödbetor i efterhand... :-) koka i sisådär 25 min beroende på hur stora bitar du har.

häll av dem när de mjuknat lagom.

blanda ihop bulgur, rödbetor, smulad fetaost och hackad oregano. dekorera med ytterligare oreganokvistar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar