söndag 6 juni 2010

mina solbrända kakor :-)

























min underbara kompis helena på baraenkakatill.blogspot.com tipsade ju sina läsare om min blogg i torsdags och vad gör jag som tack...? åker iväg och postar inget nytt under varken fredag eller lördag.... förlåt kompis!

här är ett resultat av förklaringen till var jag varit :-) i fredags åkte vi med ett par vänner till deras stuga i olofsbo utanför falkenberg. fredag eftermiddag spenderades i solen, liksom hela lördagen som till på köpet inleddes med en långpromenad endast iförd shorts och bikinitopp och så idag då.

jag är tämligen blek till min natur, jag hade bara med mig solskyddsfaktor 6, den underbara solen har stekt i 3 dagar och jag ville självklart inte missa en stund, så jag är rosa....!

så hudfärgen till ära, har jag bakat kakor! :-) de här smakar lite som klassiska engelska shortbread men är alldeles knapriga och goda.

till 30 rejäla kakor:
225 g smör
1,5 dl socker
0,5 dl vaniljsocker
3 dl maizena (majsstärkelse)
2,5 dl grahamsmjöl
några droppar röd karamellfärg (eller ganska många, man väljer själv :-) )

blanda smör, socker, vaniljsocker och karamellfärg i matberedare. tillsätt maizena och grahamsmjöl och blanda till en kladdig deg. om du vill ha kakorna fint formade, kavla ut degen på lite mjöl och ta ut mått med t.ex. ett glas eller klicka ut och platta till. de flyter ut en del så lämna lite mellanrum.

grädda i 200 C i ca 15 min.

1 kommentar:

  1. Jag älskar shortbread! Kan äta hur många som helst, de säljer jättegoda sådana på Gerdas. Stackars dig som har bränt dig i solen, jag om någon vet hur det känns att vara rosa... ;-) Kram kompis!

    SvaraRadera