tisdag 22 juni 2010

frappe-float

























frappe är ett fantastiskt bra grekiskt påfund som verkar vara beroendeframkallande på något sätt! och när man hälsar på helena på baraenkakatill.blogspot.com och det är varmt så får man alltid supergod frappe!

jag är ju en människa som har svårt för måttlighet när det gäller sötsaker och när jag igår var sugen på både frappe och glass, ja då är det väl bäst att man får allt på en gång :-)

till 2 stora glas:
2 rågade teskedar snabbkaffe frappe (se bild), annars använd kylt kaffe
4 rågade teskedar strösocker
5 dl vatten (uteslut om du använder kylt kaffe)
2 rejäla skopor vaniljglass
2 tsk o'boypulver
is

skaka/vispa ihop kaffe, vatten och socker så att allt löst sig (görs enklast med knappt hälften av vattnet i en tät "skakis", ni vet en sån där plastbehållare med mått på och lock). fördela i två höga glas över isbitar. toppa med glass och pudra över lite o'boypulver. servera med sugrör och långa skedar.

mums!!

jag har köpt mitt frappekaffe hos greken i saluhallen i Göteborg (som för tillfället håller till i "paviljongen" utanför när de restaurerar saluhallen) om någon har tips om var annars det finns att köpa så skriv det gärna i en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Helt otroligt, men jag har aldrig druckit frappe... Fått för mig att jag inte kommer gilla det för jag gillar inte kallt kaffe, men jag ska nog ta och testa ditt recept.

    SvaraRadera
  2. hej emmy!

    hoppas du kommer gilla det, ta det en riktigt varm dag, lite som första ölen man dricker i sitt liv, helt klart godast en stekande het sommardag... :-)

    SvaraRadera
  3. I love frappe! Happy frappy people! Oboy har jag inte provat att ha i, det åker i nästa gång! Och glass...

    Men första ölen i mitt liv var äcklig! Det var den andra och den tredje också, trots tappra försök från dig och Ylva...

    SvaraRadera
  4. Ja det är så gott. Ett riktigt sommarkaffe.

    SvaraRadera