torsdag 3 juni 2010

dessert på första jordgubbarna


















när det finns färska jordgubbar att köpa till ett överkomligt pris, tycker jag att man ska slå till på det så ofta det går :-) och då är det bra med lite varierande recept till hands:

till 2 personer:

2 små smördegsplattor ( jag använder lantgårdens )
1 liter jordgubbar
råsocker efter behag
1 uppvispat ägg
vaniljsocker att pudra över

tina smördegsplattorna. kavla ut dem så att de blir lite tunnare och inte sådär perfekt fyrkantiga :-) ansa jordgubbar och dela i mindre bitar, låt dra med råsocker i minst 10 min. sätt ugnen på 225 C. pensla smördegen med ägg, fördela jordgubbarna mitt på. Grädda i ugnen ca 14 min, men passa så det inte blir för mörkt. Låt svalna något. Pudra vaniljsocker över (går lättast med en fintrådig tekula).

mums!

7 kommentarer:

  1. Hej kompis! Vad gott det låter! Jordgubbarna på Maxi är fortfarande hutlöst dyra, så jag får lugna mig lite med dem...
    Jag har handlat ingredienser nu för att göra din müsli, den lät så himla god! Kram!

    SvaraRadera
  2. helt ärligt så var dessa holländska, men dock köpta på saluhallen så det kändes ändå lite "äkta" på nåt vis :-)

    SvaraRadera
  3. VILKEN HÄRLIG BLOGG!!! =)

    SvaraRadera
  4. Väldigt trevlig och fin blogg du har!

    SvaraRadera
  5. Vi köpte på oss jordgubbar idag, de stod och såg så goda ut i affären så vi kunde helt enkelt inte motstå dom!
    Vi tänkte kalasa på dom i morgon till lite bubblor i glaset, så gott!

    SvaraRadera
  6. Det här recepet ser riktigt gott ut. Hörde av Helena att du är ny i bloggosfären. Välkommen.

    SvaraRadera
  7. hej allihop!

    och tack för era varma ord!

    SvaraRadera