fredag 14 maj 2010

tysk lomumba

























i lübeck finns ett underbart hotell: radisson sas senator. en underbar men något sval sommarkväll för ett par år sedan, satt vi utanför i varsin däcksstol med utsikt över floden. jag bad om en lomumba o jösses vilken god sådan jag fick! försökte sedan mig på en egen hemma, bara det att jag fått för mig att den innehåller varm choklad och konjak... frågade till slut nästa gång vi kom till hotellet ( ett år efteråt ) vilken konjak de använder, och bartendern håller glatt upp en flaska rom, vanlig vit bacardi...

receptet är tämligen enkelt... gör varm o'boy sådan som du vill ha den och spetsa med en skvätt rom. (glöm inte att röra om så att inte all rom lägger sig i botten) perfekt att blanda till en kväll som denna, på med en tröja och ut på balkongen eller altanen och njut av att sommaren är på väg, eller julen för den delen om man hellre gör den till hösten... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar