måndag 31 maj 2010

stora biscotti med mandel x 2


















mor fick nybakade biscotti på sin dag i söndags.

till ca 30 stora biscotti:

200 g sötmandel
3 ägg
3 ägggulor
1 dl strösocker
1 dl råsocker
1 dl farinsocker
2 msk vanilijsocker
2 msk amaretto eller annan mandellikör
8 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt

vispa ihop ägg, äggulor, och socker pösigt. blanda i amaretto. tillsätt mjöl blandat med bakpulver, en nypa salt och finhackad mandel. blanda ihop till en deg, men försök att inte knåda, den ska vara lite "lätt". Dela degen i två delar och rulla ut till två rullar som passar din plåt, platta ev. till så att de är platta undertill så att säga. Lägg på bakplåtspapper och grädda i 175 C i ca 30 min (de ska vara helt genombakta).

ta ut, lyft över bakplåtspappret på en skärbräda. Skär i sneda bitar, ca 2 cm breda. lägg tillbaks på bakplåtspapper på plåten med snittytan uppåt (och nedåt för den delen...) och grädda i ytterligare ca 25 min men bara i 100 C. passa så de inte får för mycket färg.

ta ut och låt svalna på plåten. nu är de ju väldigt goda som de är, men chokladdoppade blir de ju liksom ännu bättre. Smält 100 g mjölkchoklad och 50 g 70% choklad. använd en slickepott till att smeta in halva biscottin i choklad och ställ i kylen att svalna. visst går det att doppa dem, men dels går det åt så mycket choklad då och dels kan jag tycka att det är bäst i ett ganska tunt lager.

till sist packade jag ihop dem i fina påsar och gav bort, och ja, jag sparade några hemma som ju självklart tog slut fortare än kvickt.

1 kommentar: